NMHH: számos apróságra kell figyelni az év végi online vásárlásoknál
Számos apróságra kell figyelni a karácsonyi online vásárlásoknál – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) miután összegyűjtötte az online vásárlással és a csomagkézbesítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
A hatóság kiemelte, a karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb az ünnepi online vásárlás, az árucikkek böngészésétől a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelni, hogy a vevők valóban a számukra legmegfelelőbb terméket válasszák, és közben ne legyenek csalás vagy adathalászat áldozatai.
„Ne hagyjuk magunkat befolyásolni a döntésben” – hívja fel a figyelmet az MNHH. Hozzátették, számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva akarják befolyásolni a döntést, például „már csak 5 darab elérhető”, „még 22 ember nézi ezt a terméket” felirattal. Az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintanak a vásárlók a kiválasztott termékre, és hajlamosabbak nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem néz meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében. Az online vásárlásnál is időt kell szánni a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségek átgondolására – írta az MNHH.
A hatóság szerint ellenőrizni kell azt is, hogy megbízható-e a weboldal. Körültekintőnek kell lenni a weboldal kiválasztásánál, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Például érdemes megnézni, hogy az adott webshop szerepel-e az Itt vásárolhatsz! adatbázisban.
Ellenőrizni célszerű a kereskedőket, el kell olvasni a véleményeket. Csökkenteni lehet a kockázatot előreutalás helyett az utánvételes fizetést választásával. Gyanús lehet a frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó.
Az NMHH figyelmeztet arra is, a webshopoknál mindig meg kell nézni a webhely URL-jét. Ha https:// helyett csak http://-vel írják, az gyanús, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is lehet látni, az jó jel – írták. Ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg! – figyelmeztet a hatóság.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató felé a sérülés tényét írásban jelezni, és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet – mutattak rá a közleményben.
Kitértek arra, ha a Távol-Keletről, az Egyesült Királyságból vagy más EU-n kívüli országból szereznék be a kiszemelt ajándékot, figyelni kell arra, hogy 2021. július 1-től minden harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan áfa-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió valamennyi országában megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró alatti áruk áfamentessége, a 150 euró feletti értékűekre pedig – a korábbiakhoz hasonlóan – vámot is kell fizetni. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi – összegezte a hatóság.
Természetesen is sokat elárul egy weboldalról, hogy mennyire igényes és jogszerű jogi szabályzatokkal rendelkezik. Ha VirtualJog-os ÁSZF-et látunk az oldalon, az már azt bizonyítja, hogy a weboldal mindenképp törekszik a minőségre, és szeretné biztosítani a fogyasztók jogait.
(Image by fancycrave1)