A Net-jog.hu irodája:

2119 Pécel, Álmos vezér utca 24/1.
Központi telefon:  +36 1 506 0338

Központi e-mail:

Központi telefonszám: +36 1 506 0338 (H-P 8-20 óra között)

Direct Marketing, avagy hírlevél jogszerűen (1. rész)

HírlevélAz új adatvédelmi törvény új szabályokat állapított meg a direkt marketing területét érintve is. Ezek közül a legfontosabb, mely a hírlevél használatot/küldést érinti. A közvetlen üzletszerzés (direct marketing) szabályait az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Eker. törvény) és a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: reklámtörvény) és persze az Info. törvény tartalmazza. Ebben a részben nem térek ki a hírlevél-küldés teljes jogi hátterére, azonban néhány gyakorlati tanácsot meg szeretnénk osztani a hírlevelekkel kapcsolatban. A magyar web-en lévő weboldalak (akár webshopok) 80-90%-a jogsértő módon alkalmazza a reklámtörvény legfrontosabb direkt marketing szabályát, mely így szól: „Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.” Nem világos ugyanis az internetjog világában nem jártas weboldal, webáruház üzemeltetőknek, hogy mit jelent az egyértelmű és kifejezett hozzájárulás. Például nem megfelelő, ha alapból be van pipálva a hírlevél feliratkozásra szolgáló check box. Az sem megfelelő, ha valaki egyéb nyilatkozattal együtt szeretné feliratkoztatni az ügyfelet a levelezőlistájára. Azaz nem lehet egyszerre ÁSZF-et is elfogadtatni, és hírlevélre is feliratkozni. További gyakorlati tanácsként érdemes megemlíteni – itt is bizonytalanság tapasztalható –, hogy a szolgáltatás, vagy nyereményjáték feltétele is lehet a feliratkozás. A lényeg, hogy minden esetben biztosítsuk az ügyfél részére a leiratkozás lehetőségét. Fontos kitétel, hogy amennyiben rendelkezünk (illene) adatvédelmi nyilvántartási számmal, azt tüntessük fel a hírlevelek végén!  A direct marketing adatvédelmi szabályait természetesen tartalmaznia kell az adatkezelési tájékoztatónak. A tájékoztató elkészítésében segítséget nyújtunk, kérje ingyenes felmérésünket és árajánlatunkat:  a [email protected], vagy további elérhetőségeinken.]]>