Karácsonyi vásárlás – szavatosság és társai
Itt a karácsony!:) És persze a vásárlás-roham… Nézzük meg röviden, hogy a karácsonyi ajándék-vásárlás során milyen szabályok védenek minket, fogyasztókat: 1. Szavatosság
- Az eladó hibás teljesítése esetén alkalmazzuk.
- A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.
- Kérhetünk kijavítást, kicserélést (15 napon belül el kell végeznie az eladónak), árleszállítást, vételár visszafizetését (fontos a sorrend).
- 2 hónapon belül be kell jelentenünk igényünket és 2 éves határidő alatt érvényesíthetjük (használt termék esetén 1 év).
- Az első 6 hónapban benyújtott igény esetén vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítéskor fennállt (tehát nem kell bizonyítanunk). 6 hónap után viszont nekünk kell bizonyítani, hogy valami hiba van a termékkel.
- Nem nekünk kell bizonyítani a hibát (hanem az eladónak, hogy a hiba nálunk keletkezett).
- A jótállás vagy az eladó reklámja alapján, vagy jogszabály alapján keletkezik.
- Tartós fogyasztási cikk (tv, pc, laptop, memóriakártya, autó, mosógép stb.) esetében 1 év a kötelező jótállás (10.000 Ft feletti ár esetén).
- Ha a hiba 3 napon belül keletkezett: rögtön cserélnie kell az eladónak a terméket.
- Jótállási jegyet kell adnia az eladónak.
- A szavatosságra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.