A webshopok és a GDPR (1. rész)
Komoly kihívás lesz a webáruházaknak a május 25-től alkalmazandó Általános adatvédelmi rendelet (GDPR) rendelkezéseinek való megfelelés, főleg azzal a ténnyel, hogy közel 300-szorosára növekszik ezután a kiszabható maximális adatvédelmi bírság tétele. 9 pontban foglaltuk össze a webshopok tennivalóit, fő feladatait a GDPR-ral kapcsolatban. 1. rész (az első négy pont):
1. ADATVÉDELMI TISZTVISELŐ KINEVEZÉSE
A GDPR szerint a webshop és az adatfeldolgozó adatvédelmi tisztviselőt jelöl ki minden olyan esetben (…) ha a webshop vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei olyan adatkezelési műveleteket foglalnak magukban, amelyek jellegüknél, hatókörüknél és/vagy céljaiknál fogva az érintettek rendszeres és szisztematikus, nagymértékű megfigyelését teszik szükségessé. Az Európai Parlament és a Tanács 95/46/EK irányelvének 29-es cikke alapján létrehozott adatvédelmi munkacsoport az adatvédelmi tisztségviselő intézményével kapcsolatban kiadott iránymutatásában megemlíti azon cégeket is, amelyek viselkedésalapú reklámokat alkalmaznak. Az adatvédelmi tisztviselő lehet az adott webshopot üzemeltető cég alkalmazottja, vagy az adatfeldolgozó munkavállalója, továbbá a feladatot el lehet látni szolgáltatási szerződés keretében is, pl. megbízni ügyvédet, adatvédelmi szakértőt. Az adatvédelmi tisztviselő – többek között – tájékoztat és szakmai tanácsot ad a webshop, továbbá az adatkezelést végző alkalmazottak részére a kötelezettségeikkel kapcsolatban, ellenőrzi az adatvédelmi rendelkezéseknek, továbbá a webshop vagy az adatfeldolgozó személyes adatok védelmével kapcsolatos belső szabályainak való megfelelést, ideértve a feladatkörök kijelölését, az adatkezelési műveletekben vevő személyzet tudatosság-növelését és képzését, valamint a kapcsolódó auditokat is.
2. ADATVÉDELMI INCIDENS KEZELÉSE
Az adatvédelmi incidens a biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi.
Az adatvédelmi incidens fizikai, vagyoni vagy nem vagyoni károkat okozhat a természetes személyeknek, többek között a személyes adataik feletti rendelkezés elvesztését vagy a jogaik korlátozását, a hátrányos megkülönböztetést, a személyazonosság-lopást vagy a személyazonossággal való visszaélést, a pénzügyi veszteséget, az álnevesítés engedély nélküli feloldását, a jó hírnév sérelmét, a szakmai titoktartási kötelezettség által védett személyes adatok bizalmas jellegének sérülését, illetve a szóban forgó természetes személyeket sújtó egyéb jelentős gazdasági vagy szociális hátrányt.
Az adatvédelmi incidenst a webshopnak indokolatlan késedelem nélkül, és ha lehetséges, legkésőbb 72 órával azután, hogy az adatvédelmi incidens a tudomására jutott, be kell jelentenie az adatvédelmi hatóságnak (egy erre szolgáló ún. adatvédelmi incidens jegyzőkönyv minta segítségével, melynek tartalmát pontosan meghatározza a GDPR), kivéve, ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve. Ha a bejelentés nem történik meg 72 órán belül, mellékelni kell hozzá a késedelem igazolására szolgáló indokokat is. Az adatfeldolgozónak is feladata, hogy az adatvédelmi incidenst, az arról való tudomásszerzését követően indokolatlan késedelem nélkül bejelentse a webáruháznak. Ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, a webshop indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatja a vásárlókat az adatvédelmi incidensről (erre is ki kell dolgoznia a webáruháznak a megfelelő nyilatkozatot).
3. BIZONYÍTÁSI TEHER
Május 25-étől, amennyiben az adatkezelés az érintett hozzájárulásán alapul, a webshopnak kell tudni bizonyítania, hogy az adatkezelési művelethez az érintett, a vásárló hozzájárult. Garanciákkal szükséges biztosítani azt, hogy az érintett tisztában legyen azzal a ténnyel, hogy hozzájárulását adta, valamint azzal, hogy ezt milyen mértékben tette. A webshop előre megfogalmazott hozzájárulási nyilatkozatról kell, hogy gondoskodjon, amelyet érthető és könnyen hozzáférhető formában kell a felhasználók rendelkezésére bocsátani. A nyilatkozat nyelvezetének világosnak és egyszerűnek kell lennie, és nem tartalmazhat tisztességtelen feltételeket. Ahhoz, hogy a hozzájárulás tájékoztatáson alapulónak minősüljön, az érintettnek legalább tisztában kell lennie a webshopot üzemeltető kilétével és a személyes adatok kezelésének céljával. A hozzájárulás megadása nem tekinthető önkéntesnek, ha az érintett nem rendelkezik valós vagy szabad választási lehetőséggel (külön hozzájárulás a regisztrációhoz, külön a hírlevél-küldéshez, külön a profilalkotáshoz, cookie-kezeléshez), és nem áll módjában a hozzájárulás anélküli megtagadása vagy visszavonása, hogy ez kárára válna.
4. ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓK FRISSÍTÉSE
Valamennyi webshopnak frissítenie kell (vagy akár újat készíteni) az adatkezelési tájékoztatóját. Az adatkezelésről szóló tájékoztatást tömör, átlátható, érthető és könnyen hozzáférhető formában, világosan és közérthetően megfogalmazva kell nyújtani, elkülönítve az ÁSZF-től! Az információkat írásban (akár elektronikusan) kell megadni.
Az adatkezelési tájékoztatónak tartalmaznia kell az alábbiakat:
• a webshopot üzemeltetőt és elérhetőségeit;
• az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségeit, ha van ilyen;
• a személyes adatok tervezett kezelésének célja, az adatkezelés jogalapját, a webshop vagy harmadik fél jogos érdekei;
• a személyes adatok címzettjeit, ha van ilyen;
• adott esetben annak tényét, hogy a webshop harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat (…)
(a cikket hamarosan folytatjuk a 2. résszel)
Feleljen meg folyamatosan a hatályos adatvédelmi szabályoknak! Kérje árajánlatunkat adatvédelmi auditra, az adatkezelési tájékoztató elkészítésére, weboldalának GDPR felkészítésére a [email protected], Ajánlatkérő űrlapunkon, vagy további elérhetőségeinken! A fejlesztési teendőkben is segítünk.