Direkt Marketing problémák 2014-ben
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság közzétette a 2014. évi beszámolóját. Az alábbiakban összefoglaljuk a beszámoló direkt marketinggel kapcsolatos megállapításait (a telemarketing részt kihagyjuk, inkább az internetes adatkezelésekre fókuszálunk). A NAIH 2014-ben 6 olyan adatvédelmi hatósági eljárást is indított, ahol direkt marketing szolgáltatást nyújtó cégek adatkezelését vizsgálta, ezek közül egyelőre kettő zárult le határozattal. Az egyik ilyen határozatban 10 millió Ft-os bírságot szabott ki a hatóság, melyről még januárban írtunk. „A vizsgált társaságok tevékenységük folytatásához rendszerint saját honlapjukon indított nyereményjátékokkal építenek adatbázisokat. Az érintettek az adataik kezeléséhez, a regisztrációkor elérhető adatkezelési szabályzat elfogadásával, egy checkbox (jelölő négyzet) kipipálásával járulhatnak hozzá. Az adatkezelés céljaként általában a marketing tevékenységet és közvetlen üzletszerzést (saját és partnereik ajánlatainak megküldését) jelölték meg az adatkezelők.” A lefolytatott adatvédelmi hatósági eljárások során a NAIH a következőket állapította meg (röviden):
- Az adatkezelők rendszerint megsértették az Infotv. 20. § (2) bekezdésében előírt előzetes tájékoztatási kötelezettségüket.
- Az érintettek személyes adatainak kezelését szabályozó hatályos jogszabályról hibásan tájékoztattak.
- Az adatkezelés időtartamáról, valamint az adatkezelő(k) személyéről hiányosan tájékoztattak.
- Nem számoltak be az adatkezelők arról, hogy a személyes adatokat értékesítik.
- „Marketing” célra való felhasználást jelölnek meg szabályzataikban, ami „egy gyűjtőfogalom, mely sokféleképpen mehet végbe, így a nem kellően pontos megfogalmazás alkalmas arra, hogy elfedje az adatok felhasználásának egyes céljait, módjait.”
- A adatkezeléshez adott hozzájárulás beszerzése nem felelt meg az Infotv., a Grt. és az Ekertv. követelményeinek, „ugyanis a regisztráló egy kijelentésével hozzájárulását adja adatai egyszerre több adatkezelő általi kezeléséhez is (nem csak a nyereményjátékban való részvételhez), az érintettnek nincs választási lehetősége, hogy a regisztrációkor mely adatkezelő általi adatkezeléshez járul, vagy nem járul hozzá”(lást az Adatvédelmi Munkacsoport 15/2011. számú véleményét). A Hatóság szerint tehát a szabályzatot úgy kell az érintettek részére hozzáférhetővé tenni, hogy a felsorolt adatkezelők között az érintett bejelölhesse, adatai mely társaság részére történő továbbításához járul hozzá.