Az e-kereskedelem 2025-ben is kiemelt vizsgálati terület lesz!
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a vállalkozások és a fogyasztók közötti piaci egyensúly biztosítására törekszik majd - mondta a gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkár. Gerlaki Bence hangsúlyozta, hogy az új fogyasztóvédelmi szervezet egyidejűleg lesz kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi hatóság, mert a két terület együttműködve, egymást kiegészítve garantálhatja a hatékony működést. A hatóság legfontosabb feladatának az állampolgárok anyagi biztonsága és egészsége védelmét, valamint a családok és gyermekek védelmét nevezte, megfogalmazása szerint mindkettő olyan érték, amely az alaptörvényben is szerepel. Kiemelte a reklámok gyermekvédelmi szempontú ellenőrzését, valamint a gyermektáborok ellenőrzését. A helyettes államtitkár szerint egyre nagyobb figyelmet
Változtatnia kell a Temu-nak
Az uniós tagállamok közös fellépése rákényszerítheti a kínai Temu online piacteret arra, hogy a közösségen belüli jogszabályoknak megfelelően változtasson a kereskedelmi gyakorlatán - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az MTI-vel. A hatóságok kifogásolják egyebek között a hamis kedvezmények feltüntetését, a korlátozott termékkészletekre és vásárlási határidőkre hivatkozó pszichés nyomásgyakorlást, valamint azt, hogy a platform használati feltételek közzététele nélkül kényszeríti különféle játékokra a fogyasztókat. Az áruk visszaküldéséről és a vételár visszatérítéséről szóló információk is hiányosak (például az ÁSZF-ben), a vevőket nem tájékoztatják arról, hogy rendelési értékhatár alatt nem fejezhetik be a vásárlást, az oldalon közzétett vélemények hitelessége kérdéses lehet, továbbá az ügyfélszolgálat elérhetőségéről
Új Fogyasztóvédelmi Hatóság jön: Fokozódó ellenőrzések a webshopok számára
2025. január 1-jétől Magyarországon új kereskedelmi és fogyasztóvédelmi hatóság kezdi meg működését, amely jelentős változásokat hoz a hazai kereskedelem és fogyasztóvédelem területén. Az új szerv egyesíti a hagyományos fogyasztóvédelmi feladatokat, az élelmiszer-biztonsági felügyeletet, és bizonyos laborvizsgálatokat is átvesz a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivataltól (Nébih). Célja, hogy erősítse a helyi gazdaságot, támogassa a magyar kereskedelmet, és megvédje a fogyasztók érdekeit. Az új hatóság létrehozása mögött az a felismerés húzódik meg, hogy a fogyasztói szokások jelentősen megváltoztak az elmúlt években, különösen a digitális kereskedelem terjedésével. A kiskereskedelem egyre nagyobb része már online zajlik, ami új kihívásokat jelent a helyi vállalkozások számára. Ez a folyamat
Az elektronikus kereskedelem és a szállítás jogi keretei
Az elektronikus kereskedelem mára a kereskedelem meghatározó szegmensévé vált, és számtalan webáruház biztosítja, hogy a vásárlók otthonuk kényelméből szerezzenek be különféle termékeket. A webes kereskedelem egyik kulcsfontosságú tényezője a kiszállítás, amely nemcsak logisztikai kihívást jelent, hanem jogi szempontból is kiemelt figyelmet igényel. A fogyasztóvédelemről szóló jogszabályok szigorúan szabályozzák a kiszállítással kapcsolatos kötelezettségeket, és ezeket a feltételeket a vállalkozások Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF) is meg kell határozniuk. A Polgári Törvénykönyv és a kiszállítási kötelezettség A 2013. évi V. törvény, vagyis a Polgári Törvénykönyv (Ptk.), egyértelműen rögzíti az adásvételi szerződésekre vonatkozó kötelezettségeket. Az eladó és a vevő kölcsönösen kötelesek teljesíteni a szerződésben foglaltakat. Az
A webáruházak teendői elállás esetén
A webáruházak számára az elállási joggal kapcsolatos kötelezettségek pontos és szigorú szabályozás alá esnek, amelyeket a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet részletez. Ez a rendelet meghatározza, hogy amennyiben a fogyasztó él az elállási jogával, a vállalkozás köteles a teljes vételárat visszatéríteni, beleértve a szállítási költségeket is, legkésőbb az elállási szándék tudomásul vételét követő 14 napon belül. A rendelet értelmében a visszatérítést alapvetően ugyanazon a fizetési módon kell végrehajtani, amellyel a fogyasztó eredetileg teljesítette a fizetést. Például, ha a vásárló banki átutalással fizetett, a visszatérítésnek is banki átutalás formájában kell történnie. Ez az elvárás biztosítja, hogy a fogyasztó ne szenvedjen hátrányt a
Nyári ügyelet
Tájékoztatjuk kedves ügyfeleinket, hogy a nyári szabadságolások miatt 2024. augusztus 13 – 23. között korlátozottan érhetők el munkatársaink; azonban tekintettel arra, hogy sok weboldal szeptemberben tervezi az indulását, a Net-jog.hu ezen időszak alatt is fogadja az árajánlat kéréseket, e-mailes ügyeletet látunk el, illetve a központi telefonszámunk hétfőtől péntekig reggel 8 és este 8 óra között folyamatosan elérhető: +36 1 506 0338. Illetve a webshopjogi alkalmazásunk, a VirtualJog folyamatosan működik, a regisztráció 0-24-ben elérhető. Kellemes nyarat kívánunk! Kérjen árajánlatot ÁSZF-ének, adatkezelési tájékoztatójának elkészítésére, vagy regisztráljon a Net-jog ÁSZF kezelő / generátor legaltech alkalmazására, a VirtualJog-ra! Net-jog: IT ügyvédek sokéves tapasztalattal, milliós bírsággaranciával, kiváló visszajelzésekkel.
Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a Booking, továbbra is alkalmazta jogsértő kommunikációs gyakorlatát, illetve a fogyasztók pszichés befolyásolását is. A nemzeti versenyhatóság a feltárt jogsértések miatt 382,5 millió forintra bírságolta a vállalkozást. Ez minden idők legmagasabb, utóvizsgálatban kiszabott GVH-bírsága. A döntés azt jelzi, hogy a GVH kiemelten védi a magyar családokat, illetve a turisztikai ágazatot - írták. Az MTI-nek küldött közleményükben kiemelik: a nemzeti versenyhatóság 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárást a Booking.com B.V.-vel szemben. A GVH az eljárás során feltárta, hogy a vállalkozás több ponton is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott: reklámjaiban hangsúlyozta a szálláshelyek "ingyenes lemondhatóságát", azonban a
A GVH 126 millió forint bírságot szabott ki egy cseh webshopra
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 126 millió forint bírságot szabott ki a lampak.hu világítástechnikai webáruházat üzemeltető cseh cégre - közölte a hatóság az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a lampak.hu webáruházat üzemeltető Donoci s.r.o. csehországi székhelyű vállalkozás megtévesztő árfeltüntetési gyakorlatot folytatott, és a weboldalon megjelenő sürgető üzenetekkel is megtévesztette a fogyasztókat. Ismertették, a cseh vállalkozás 2020 augusztusától kezdődően több módon is tisztességtelenül torzította a vásárlók ügyleti döntéseit. Nem igazolta, hogy a weboldalán nyújtott akciók előtt ténylegesen alkalmazta-e az eredeti árként feltüntetett árat, sőt sok esetben folyamatosan az akciósnak fenntüntetett árakat alkalmazta, így azok nem valódi megtakarításokat, árkedvezményeket
GVH: számos ponton módosít a Viber a hatósági eljárás miatt
Számos ponton módosít a Viber internetalapú üzenetküldő szolgáltatás a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának köszönhetően - közölte a hatóság az MTI-vel. A közleményben hangsúlyozták, a GVH egy újabb globális technológiai cég magatartását korrigálta. A tájékoztatás szerint a GVH által előírt kötelezettségek alapján a Viber alkalmazást üzemeltető Viber Media kénytelen vállalni egy sor olyan intézkedés végrehajtását, amelyeknek köszönhetően a fogyasztók könnyebben megismerhetik a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhatnak a szolgáltatással kapcsolatban. A közleményben felidézték, hogy a GVH eljárása azért indult, mert a szolgáltatás ingyenességére és biztonságosságára vonatkozó tájékoztatás nem volt elérhető magyar nyelven, az adatkezeléssel összefüggő tájékoztatást sem ismerhették meg teljes körűen a fogyasztók. Az
Május 8-tól változnak a jótállás szabályai – frissíteni kell a webshop ászf-eket
2024. május 8-ával több fogyasztóvédelmi jogszabály módosul, ezért szükség lesz az összes webáruház ÁSZF-ének módosítására. A lefontosabb változás, hogy megszűnik az 1 éves jótállás. Az új szabályozás szerint az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet jótállási időre vonatkozó része így változik: A jótállás időtartama:a) 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év, b) 250 000 forint eladási ár felett három év. A VirtualJog blogjában összefoglaltuk a további változásokat is. Itt az idő komolyabban odafigyelni arra, hogy webshopjának profi, mindig frissülő, naprakész ÁSZF-e legyen, hiszen folyamatosan változnak a webshopjogi/fogyasztóvédelmi szabályok. Még mindig